IRO Research and Consulting teki tutkimuksen SSM Etusuoran huomioarvosta
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää SSM Etusuoran toukokuun numeron (ilmestyi 14.5.) vastaanottoa mainoskiellottomissa kotitalouksissa SSM Etusuoran jakelualueella. Tutkimus selvittää mainosesitteen huomaamista, sen sisältöön tutustumista sekä sen aikaansaamaa ostokiinnostusta. Näiden tietojen perusteella esitetään kontaktiestimaatit, eli väestöön suhteutetut arvot huomaajien, tutustujien ja ostamisesta kiinnostuneiden lukumääristä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköposti-informoitua internetkyselyä. Tutkimuksen otos, 300 vastaajaa, on muodostettu valtakunnallisesti edustavasta IroNet -paneelista. Haastattelut tehtiin IroNet -järjestelmällä 15. – 18.5.2025.
Tutkimukseen hyväksyttiin vastaajiksi 18 – 79 -vuotiaat suomalaiset, joilla ei ole postilaatikossa mainoskieltoa ja jotka olivat saaneet kyseessä olevan SSM Etusuoran jakelupäivän mainosnipun ennen kyselyyn vastaamista. Vastausaineisto on painotettu iän ja sukupuolen mukaan vastaamaan väestöä.
SSM Etusuora on uusi Suomen Suoramainonnan jakelutuote, joka toimitetaan 1,82 miljoonaan kotitalouteen kerran kuukaudessa.
Ennen tutkimusta SSM Etusuora oli ilmestynyt vasta neljä kertaa ja sai nyt jo hyvän huomioarvon. Suoramainokset toimivat edelleen ja jättävät kuluttajille muistijäljen. Asiakkailta SSM Etusuora on saanut positiivista palautetta.
Tiivistelmä tuloksista
- SSM Etusuoran huomioarvo: 41 % (1 166 000 ihmistä) mainoskiellottomista 18 – 79 -vuotiaista muisti saaneensa SSM Etusuoran
- SSM Etusuoraan tutustuminen sen muistaneista: 81 % (944 000 ihmistä) (vastaaja itse tai muu taloudesta)
- SSM Etusuoraan painettujen tai sen mukana samassa mainosnipussa jaettujen mainosten aikaansaama ostokiinnostus verkkokauppaan tai myymälään netto 38 % (293 000 ihmistä)
Tutkimustulokset
Alapuolella tarkempia tuloksia IRO:n teettämästä tutkimuksesta esitettyihin kysymyksiin. Klikkaamalla kuvaa saat sen auki isompana.